Cerita 3- Pilih Lewat Pintu Mana?

“Rumah kita ada berapa pintu nih?”, tanyaku tiba2 membuat anak-anak sibuk mengeksplore pandangan ke seisi rumah menghitung jumlah pintu2 yang ada… Perbincangan kemudian dialihkan ke cerita pintu syurga dan siapa2 yg boleh memasukinya. Anak2 sangat menikmati ceritanya dan termotivasi utk bisa beramal agar bisa masuk lewat semua pintu. “Abi dan Ibu sudah nunggu di dalam, lho..Mana nih, Mas dan Adek? ..Oh ternyata masih diluar, nyari2 pintu masuk tp ga boleh masuk ama penjaga karena ga ikut sholat….” Akhirnya semua dgn penuh semangat ikut sholat bersama ūüôā

‚ÄúDan orang yang bertakwa kepada Rabb-nya dibawa ke syurga berombongan, apabila mereka sampai ke syurga itu, pintunya terbuka dan berkatalah kepada mereka penjaganya: Kesejahteraan dilimpahkan atasmu, berbahagialah kamu, masukilah syurga ini, sedang kamu kekal di dalamnya.‚ÄĚ (Surah az-Zumar, ayat 73).

Dari Abu Hurairah bahawa, Rasulullah SAW bersabda: “Barang sesiapa yang berinfak dengan emas dan perak daripada hartanya di jalan Allah, maka dia akan dipanggil dari mana-mana pintu syurga. Syurga itu ada beberapa pintu. Sesiapa yang rajin menunaikan solat, maka dia akan dipanggil dari pintu solat. Sesiapa yang rajin bersedekah, maka dia akan dipanggil dari pintu sedekah. Sesiapa yang berjihad, akan dipanggil dari pintu jihad dan sesiapa yang berpuasa, dia akan dipanggil dari pintu ar-Rayyan.

Dari Umar al-Khattab bahawa Rasulullah SAW bersabda: ‚ÄúTidaklah salah seorang di antara kamu berwuduk, kemudian menyempurnakan wuduknya, lalu membaca: Aku bersaksi bahawa tidak ada yang hak kecuali Allah Maha Esa, yang tiada sekutu bagi-Nya dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, melainkan dibuka baginya pintu-pintu syurga yang berjumlah lapan pintu dan ia masuk dari pintu mana saja yang ia kehendaki.‚ÄĚ (Hadis riwayat Muslim).

“Sekarang pilih mau lewat pintu mana?”¬†Anak2 berebut menjawab nama2 pintu sesuai dgn yg dipikirkannya saat itu. ¬†Pintu Pertama Syaha-datain.¬†Pintu Kedua Babus shalat untuk orang yang mendirikan shalat.¬†Pintu ketiga Babur Rayyan¬†pintu puasa.¬†Pintu keempat Babul zakat¬†pintu zakat.¬†Pintu kelima Babul haji¬†pintu haji.¬†Pintu keenam Pintu amal kebaikan/aksi sosial. Pintu ketujuh pintu akhlak.¬†Pintu kedelapan Babul jihad (pintu jihad) untuk para syuhada.

Catatan:
Disebutkan dalam literatur lain terdapat 11 pintu syurga diantaranya pintu untuk orang yg suka sedekah (Babus sadaqah), pintu taubat utk orang yg suka bertaubat, Babul Yamin untuk manusia tanpa hisab, Babur ridha untuk orang yang memaafkan hutang, Babuz zaminul ghairi untuk orang yang suka menahan marah, Babul ma’ruf untuk orang yang jujur dan baik kepada siapapun dan Babur rahman khusus untuk Rasulullah.

Yang perlu ditekankan adalah ada banyak sekali jalan menuju syurga, agar anak termotivasi utk banyak melakukan ibadah dan memiliki ibadah ¬†“unggulan” serta banyak berbuat baik sesuai dgn tuntunannya.

Referensi tambahan: Delapan Pintu Syurga

Iklan
Pos ini dipublikasikan di Aqidah dan tag . Tandai permalink.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s